isipca

blueskies
Bu konu altında, merve hanımın da yardımlarıyla biraz üretim tarafını tartışabiliriz sanıyorum.

Merve hanımda rica etsek bizi aydınlatabilir mi?

Parfümör eğitimleri hangi aşamalardan oluşuyor?
Biz kendimizi nasıl geliştirebiliriz, bu eğitimler pahalı mı?
Kendi kendimize ne kadar ilerleyebiliriz?
Biz de parfüm yapabilir miyiz, bunun için ne kadarlık bi yatırıma ve eğitime ihtiyaç var?

Gibi sorular ilk aklıma gelenler.....

Re: isipca

merveahunbay
ISIPCA'dan başlayayım. Bizler Fransızca program yerine İngilizce olan EFCM programına girebiliyoruz. EFCM iki senelik bir master programı ve ilk senesi Versaillles'daki ISIPCA kampüsünde parfüm ve kozmetik üzerine, ikinci senesi Padova'daki Padova Üniversitesi'nde işletme üzerine. Bu programdan mezun olanlar sektörün ar-ge'den tutun formülasyona, pazarlamaya kadar uzanan geniş bir yelpazesinde çalışabiliyor. İkinci senede 4 ila 9 aylık bir zorunlu stajımız oluyor, bu staj sırasında bitirme tezimizi yazıyoruz, o senenin sonunda da savunmamızı yapıp mezun oluyoruz.

EFCM programına girmek için birkaç şart var.

- Öncelikle Kimya, Kimya Mühendisliği, Eczacılık, Biyoloji, Biyomühendislik, Biyokimya veya Biyoteknoloji bölümlerinden mezun olmuş olmak ve transkriptte yeterince kimya dersi aldığını ispatlamak gerekiyor.
- İngilizce çok çok önemli, TOEFL IBT 90 ve üzeri skor yapmış olmak gerekiyor.
- Yaş sınırı yok (ama parfümörlük için sektörde yazılı olmayan kurallar var, ona sonra geleceğim)
- Ücretli bir program, okul tarafından burs verilmiyor ancak kendi çabanızla bulacağınız devlet bursunu kabul ediyorlar. Bir Çinli sınıf arkadaşımız devlet bursu ile programa katılmıştı. Türkiye'den burs alabilen var mı bilmiyorum.
- Motivasyon. Gerçekten konuyla ilgili olduğunuza onları ikna etmeniz gerekiyor, bu da niyet mektubunuza yazdıklarınızla alakalı.
- Kontenjan her sene 20 kişilik, bazen okula girmeye hak kazanıp da yer bulamayanlar bir sonraki sene için yedek listesine alınıyor.

Müfredat ilk sene eşit miktarda parfüm ve kozmetik dersleri içeriyor. Termodinamikten analiz tekniklerine, formülasyondan parfüm-kozmetik tarihine kadar pek çok farklı ders var. İlk yıl sonunda Grasse'a bir sınıf gezisi düzenleniyor, birkaç farklı şirketin oradaki fabrikaları geziliyor. İkinci sene ise İtalya'da işletme üzerine pek çok konuda yoğun bir program oluyor. Aynı anda zorunlu staj arayışına giriliyor, mart-nisan gibi bitirme tezlerimizi yazmak üzere işe başlıyoruz.

Öğrencilerin ülkelere göre dağılımı her sene farklı oluyor. Benim senemde Hindistan ve Asyalı öğrenciler çoktu mesela, ama aynı zamanda Brezilyalı, Amerikalı, Kanadalı, Fransız vs. öğrenciler de oldu.

Parfüm-kozmetik sektöründe çalışmayı hedefleyenler için gayet güzel bir program.

Alternatif olarak Fransızcanız iyiyse o dilde eğitim verilen programlarına da başvurabilirsiniz.

Ayrıntılı bilgi için,
http://isipca.fr/sites/isipca.fr/files/formation/file/isipca_ficheformation_efcm.pdf
http://isipca.fr/

Re: isipca

gokhanburak53

Re: isipca

merveahunbay
Cevap olarak bu gönderi By blueskies
Parfümörlük eğitimleri ISIPCA dışında Grasse Institute of Perfumery'de veriliyor. Ayrıca EFCM benzeri bir program daha var, Fairleigh Dickinson University'de. ISIPCA mezunları daha çok Avrupa/Asya ülkelerinde iş bulurken FDU programındakiler ABD'de kalıyor.

Bir parfümör adayının eğitimi sadece bu okullarda bitmiyor tabii ki. Her şirketin kendi parfümörünü eğitme sistemi var. Büyük şirketlerde parfümörler kategorilere göre ayrılırken (fine fragrance, air care, home care, personal care...) daha küçük şirketlerde her telden çalınabiliyor. Bu kategoriye göre ayırma sisteminin avantajı her bir parfümörün çalıştığı kategoriye hakim olması ve çabucak istenen sonuca ulaşabilmesi. Dezavantajı ise bir kere home care parfümörü olarak görev verildiyse daha sonra başka kategoriye geçememesi.

Kendi kendimize tüm bunların ne kadarını başarabiliriz? Bir kere büyük şirketlerin parfümörlerine sunduğu o geniş paleti kendi kendimize toparlamamız pek mümkün değil. Orada en en temel şekilde 500 civarı hammadde kullanılıyor. Diğer yandan aynı anda fine fragrance, deterjan, el sabunu, yüz kremi, deodorant parfümleri yapacak kadar yetkinliğe kendi kendimize ulaşmak için de bir ömür yetmez. Her biri apayrı bir formülasyon tekniği, apayrı hammaddeler gerektiriyor.

Sadece fine fragrance kategorisi için konuşursak, kendi kendimize keşif yaparak tabii ki bir yerlere gelebiliriz ama bu iki üç senede olabilecek bir şey değil. Parfüm deneme-yanılma ile önceki tecrübelerin biriktirilmesi ve sonraki kuşağa aktarılması yoluyla ilerlenen bir alan. Bazen kafanızda "şu üç hammaddeyi karıştırıp nasıl da mükemmel bir akor yaratırım" diye düşünüyorsunuz ama yaptığınız karışımı kokladığınızda hiç beklemediğiniz kötü bir performansla karşılaşabiliyorsunuz. Bu sadece çömezler için değil, ustalar için de geçerli. Parfümde hep önüne geçilemeyen bir sürpriz faktörü oluyor. Dolayısıyla kendi tecrübelerini size aktaracak ve yol gösterecek biri olmadıkça, yaptığınız işi teknik açıdan eleştirecek bir ustanız olmadıkça bu iş pek kolay değil... Biraz şans, biraz yetenek ve BOLCA zaman isteyen bir olay.

Re: isipca

merveahunbay
Cevap olarak bu gönderi By gokhanburak53
gokhanburak53 yazdı
İlk senelik eğitimle ilgili, size kokular mı öğretiliyor, misal bu menekşe kokusu bu karanfil gibi. Yada şu koku ile şu kokuyu karıştırınca ortaya şöyle birşey çıkıyor gibi şeyler öğretiliyormu size. Birde bir maddenin özünü, yağını elde etmeyi öğreniyormusunuz onu merak ediyorum. Çünkü Rizede yaylalarda çok güzel kokan çiçeklerin bitkilerin özlerini alıp bende kendimce bir parfüm yapmak istiyorum :)
İlk senede hem hammaddeler, hem akorlar, hem de klasik parfümler öğretiliyor. Doğal yağlara ek olarak sentetik hammaddeler de var tabii ki. Çiçeklerden yağ elde edilmesi tekniklerini öğretiyorlar, ancak her çiçeğin yağı çıkmıyor, ya da çiçekteki koku molekülleri yağa geçmiyor. Mesela klasik yöntemlerle müge, menekşe, orkide, lale, zambak çiçeklerinin uçucu yağları elde edilemiyor. Dolayısı ile bu çiçeklerin kokularını sentetik hammaddeler ile elde ediyoruz. Rize'deki çiçekleri toplayıp küçük çapta bir damıtma deneyebilirsiniz

Re: isipca

gokhanburak53

Re: isipca

isseyblue
(ama parfümörlük için sektörde
yazılı olmayan kurallar var, ona sonra
geleceğim)

bu kısım beni heyecanlandirdi doğrusu.!

Re: isipca

*HOCA*
Cevap olarak bu gönderi By blueskies
   Ben lisedeki öğrencilerimi yönlendiriyorum ama şaka yaptığımı sanıyorlar.
   Biz bu treni kaçırdık ama forumda yeterli miktarda üniversite okuyan üye var, bence bizden daha ciddi bir biçimde ilgilenmeliler bu hobiyle.
   Gerçi henüz maddi olarak ne kadar bütçe lazım ondan bahsedilmemiş, işin o kısmı da çok önemli.

Re: isipca

merveahunbay
Cevap olarak bu gönderi By gokhanburak53
gokhanburak53 yazdı
teşekkürler, sanırım en son koku filmindeki adam gibi manyağa bağlıyabilirim:), bir de son olarak şunu merak ediyorum, tabiki bütün burunların oluşturduğu kokular sanattır ama ben ucuz bütçe ile çok başarılı designer kokuları üreten burunların işinin daha zor ve daha takdir edilesi buluyorum, bütçe kısıtlı oluyor, parfümün fiyatları niş parfümler kadar pahalı olamayacağı için, kullanılan içeriklerde sentetik moleküller çok kullanılıyor. Niş parfümler ise yüksek fiyata satıldığı için, niş parfümü üreten burunların fiyatı daha yüksek olan doğal içerikleri kullanma imkanı oluyor diye düşünüyorum. Sonuçta herşeyin en güzeli doğal olanıdır, üzüm olsun portakal olsun dalından koparınca, sıkınca gelen kokuyu, sentetik olarak elde edilenle karşılaştıramayız sanırım kalite olarak. Sizin bu konuda düşünceleriniz nedir acaba? Yani kısacası, niş parfüm yapan burunların işi daha kolay gibi geliyo bana, bütce daha çok, doğal maddeyi bas parfüme güzel koksun gibi :)
Doğru, dar bütçe ile çok fazla doğal malzeme kullanmak mümkün değil. Diğer yandan niş parfümlerin de hepsinin maliyeti yüksek ve doğal hammaddesi bol diyemem. Sözleşmem gereği isimleri vermem mümkün değil ama burada çok konuşulan bir niş markanın çok ünlü bir parfümöre yaptırdığı bir parfümün asıl fiyatı inanılmaz komik bir rakam. Diğer yandan yine burada çok popüler başka bir niş markaya ait formül sektör standartlarından çok daha fazla hammadde içeriyor. Yani raftaki etiket her zaman kullanılan hammade ile doğru orantılı değil.

Doğal uçucu yağların laboratuvar ortamında %100 taklit edilebilmesi çok zor. Bir çiçek yağını yüzlerce molekül oluştururken bu moleküllerin her birini sentezlemek ya da doğadan izole etmek ve doğru oranlarda birleştirip aynı kokuyu elde etmek bazen çok zahmetli, bazen imkansız. Diğer yandan doğal maddeyi parfüme basınca sonuç her zaman süper olmayabiliyor : ) Biraz deneme-yanılma, biraz tecrübe gerektiren bir iş.

Re: isipca

merveahunbay
Cevap olarak bu gönderi By isseyblue
isseyblue yazdı
(ama parfümörlük için sektörde
yazılı olmayan kurallar var, ona sonra
geleceğim)

bu kısım beni heyecanlandirdi doğrusu.!
Evet burayı yazmayı unutmuşum, şirketler yetiştirmek için kendilerine parfümör adayı ararken yaşa dikkat ediyorlar. 27-28'den sonra eğitim süresi+parfümörlükte pişmek için gereken süre açısından pek verim alınamayacağı düşünülüyor. Bu yüzden bu konuyu da göz önünde bulundurmak gerek

Re: isipca

pikcell
Yaş faktörü var diyorsunuz fakat yetenekte önemli bir kriter degil mi firmalar icin?
merveahunbay yazdı
isseyblue yazdı
[...]

Cevap olarak bu gönderi By merveahunbay

Re: isipca

merveahunbay
Cevap olarak bu gönderi By *HOCA*
*HOCA* yazdı
[...]
Saydığım okullarda verilen programlar ücretli ve 12 bin-20 bin euro arası değişiyor. Şirketlerin kendi parfüm okullarında ise maaşlı çalışan olarak eğitim görülüyor

Re: isipca

merveahunbay
Cevap olarak bu gönderi By pikcell
ykarakose yazdı
Yaş faktörü var diyorsunuz fakat yetenekte önemli bir kriter degil mi firmalar icin?
Tabii ki, daha staj başvurularında her şirket kendi koku testlerini uyguluyor. Başarılı olan iyi burunlu adayları şirkete alıyorlar, yeteneklerini kanıtlayan ve elemeleri geçenler parfüm okuluna kabul ediliyor. Parfümörlükte aranan sadece koku hafızası da değil aslında. Yaratıcılık, soyut düşünebilme yeteneği ve kokuları tarif edebilmekte/şekillendirebilmekteki ustalık da önemli...

Re: isipca

merveahunbay
Cevap olarak bu gönderi By gokhanburak53
gokhanburak53 yazdı
haklısınız :) evet çok dikkatli olmak lazım, internette hepimiz yazdıklarımızla fişleniyoruz, o yüzden iyi yapıyosunuz kelimeleri dikkatli seçerek :), bu arada Merve hanım sizide tebrik ediyorum, parfümör olmayı seçerek hayallerinizin peşinden gitmişsiniz belliki, Yasin abim, biz Türk insanı olarak geleceğimizi nasıl kurtarırıza bakıyoruz malesef, yaşam standartlarımız düşük olduğu için riske giripte işte ben jonklör olucam ben parfümör olucam diyip hayallerimiz doğrultusunda seçimler yapamıyoruz, bu büyük cesaret isteyen bir  konu :)), bizde de işte ya doktor olalım ya mühendis ya öğretmen, memur olalım sırtımızı devlete dayıyalım sağlam olsun gibi düşünceler çok yaygın çünkü diğer sektörlerde bizim insanlarımızın güvencesi yok, aç kalma tehlikesi bile var yani, o yüzden insanlarımız seçim yaparken kısıtlı bir meslek grubu arasında sıkışmış durumda :)

not: bahsettiğiniz ucuza yapılan çok popüler olan o niş parfüm kesin o adamın işidir, bişeyede benzese üzülmicem ama..., abartınca tabi pire bile deve oluyor orasıda ayrı :)
Aslında son zamanlarda etrafımda bu eğilimi görüyorum, insanlar maaşlı ofis işlerini bırakıp sevdikleri şeyin peşinden gitmek, rahat yaşamak istiyorlar. Ne mutlu bunu başarabilene  Daha küçücükken aynı dediğiniz gibi "doktor/mühendis olmazsan para kazanamazsın" sözleri ile büyütülüp kısıtlanıyoruz. Ya da "yapma demiyorum, hobi olarak yine yap" diye tersleniyoruz. Bu sistemde keşfedilemeyen kimbilir ne yetenekleri kaybettik

Re: isipca

İSKeNDeR

Re: isipca

trustalt
Hayvanlardan elde edilen veya zor bulunan bütün notalar; örn: misk,amber,civet...hiçbiri dogal degil..      dogalları ınanılmaz pahalı bu sebepten hepsı labaratuar ortamlarında uretılıyorlar...Net...
O işler eskidenmiş arkadaslar..o yuzden vintage parfumler makbul zaten...
Vedat Ozan'ın eski radyo programlarını dinlemenizi tavsiye ederim...
“İşi bilen yapar,
az bilen akıl verir,
bilmeyen eleştirir,
yapamayan çamur atar.”

Konfüçyus

Re: isipca

merveahunbay
Cevap olarak bu gönderi By İSKeNDeR
iskndr77 yazdı
Merve hanım bazı markalarının ismini veremem dediniz yani hammadde tutarı yada parfümü tasarlayan kişiye ana markanın ödediği tutar yada kullanılan maddeler öz değil de bilgisayar ortamıyla yapılması gibi bunun bizi olumsuz etkilemesi olanakmıdır şimdi benimde kafam karıştı bunca para ödediğimiz niş markaların parfümleri hep yapay kokular mı bilgisayar ortamından çıkan kokularmıdır isim veremem dediniz ama nota örnegi verebilirmisiniz mesela misk yada Amber doğal yoldan olmuyor diyebilirmisiniz yani şu şu notalar var ise %90 doğal değildir gibi
Bilgisayar ortamında yapılan parfüm diye bir şey yok, sentetikten bahsediyorsak artık bütün parfüm endüstrisi sentetik hammadde kullanıyor. Sentetik moleküller laboratuvarda çeşitli primer moleküllerden kimyasal reaksiyonlar yolu ile elde ediliyor, 1800'lerden beri sentetik moleküller parfümlerde var - tabii günümüzde çok daha fazla. Yukarıda bahsettiğim doğal uçucu yağları çıkarılamayan çiçeklerin, tüm hayvansı notaların (misk, ambergris, civet, castoreum), turunçgiller dışındaki meyvelerin (elma, armut, çilek, kavun, karpuz, ahududu, kayısı, şeftali...) kokuları ancak sentetik moleküller ile elde edilebiliyor. Bunun yanında bir gül parfümünde sadece gül yağı bulunmuyor, ek olarak gül kokulu çeşitli sentetik moleküller de kullanılarak farklılaştırılıyor.

Re: isipca

merveahunbay
Cevap olarak bu gönderi By trustalt
trustalt yazdı
[...]
Doğru, artık hayvanlardan elde edilen hammaddeler endüstride kullanılmıyor. Benim bildiğim Mandy Aftel gerçek ambergris kullandığı bir parfüm yaptı. Başka da varsa tek tük bu şekilde vardır.

Re: isipca

İSKeNDeR