Parfüm neden başağrıtır?

Mjora
Yasaklı Kullanıcı
Herkese Merhaba,

Ben 11-12 yaşımdan beri migren sorunundan muzdarip olduğumdan, özellikle bazı dönemler parfümlere hiç tahammül edemiyor(d)um.(Bu durum son 5-6 yıldır koku alma duyumdaki dönemsel azalmalar yüzünden pek sorun yaratmıyor)

Neden bazı parfümler özellikle migren tetikleyicisidir,benim beynim neden bunlara gaz ve benzin gibi zararlı şeylere  verdiği tepkileri veriyor ? (kolonyaya aynı tepkiyi vermiyor,sorun kokular değil) Bana bu meselenin kimyasını açıklayabilecek olan var mı aranızda ?

Asıl tartışılması gereken tabii parfümün zararları.Parfümlerin özellikle kapalı alanlarda sıkılmasının insanlara verdiği zararlar nelerdir?

Re: Parfüm neden başağrıtır?

elle61
Kokuları algılayan reseptörlerinizde duyarlılık söz konusu olabilir. Misalen; dengeyi algılayan reseptörlerin duyarlı olması halinde, insanları toplu taşıma araçları tutar. Her araca binildiğinde mide bulantısı oluşur. Sizdeki durumu da ben buna benzettim, biyolog ya da doktor değilim. Öğretmenim ve aklımın kestiği bu kadar.
Parfümün zararlarına gelince... Doldurma parfümlerin tam bir kanserojen deposu olduğu kanıtlanmış bir gerçek. Orijinaller çok mu masum?  Doldurma parfümlere nazaran muhakkak ki, çok daha masumlar ama bu onları tamamen temiz yapmıyor. Orijinal parfümlere koyulan her bir kimyasal içerik, çok kaliteli olsa dahi yine de sağlık için tehlike arz ediyor. Orijinal parfümler en azından dermatolojik testlere tabii tutuluyorlar ve bu benim için gerçekten önemli. Üretim şartları da daha temiz olduğu için(doldurma parfümlerin bir kısmı perperişan şartlarda, tabiri caizse merdiven altı imalathanelerde üretiliyorlar.)  sağlık açısından orijinal parfümleri çok daha tercih edilesi buluyorum.
Kınadığınız şey başınıza gelmeden ölmezsiniz. HZ MUHAMMED.
TME

Re: Parfüm neden başağrıtır?

TME
Cevap olarak bu gönderi By Mjora
Çok güzel bir başlık, benzer problemi ben de yaşamaktayım. Kendimce deneyimlediğim baş ağrısını tetikleyen bazı durumlar var. İlk olarak parfümde kullanılan malzemelerin kalitesi ve parfümün genel sentetiklik hissi. Parfümlerde sentetiklik hissettiğim an bu bende ani bir baş ağrısına sebep oluyor, aynı şekilde başkasından kokladığım kalitesiz parfümler de baş ağrısı yapmakta. Bunun yanında harman (blending) kalitesi de çok önemli. Eğer harman iyi değilse ve parfümde pürüz, notaların karman çorman ve dağınık olması hissediliyorsa yine hemen baş ağrısı. Son olarak da bazı spesifik notalar bende baş ağrısı yapıyor tarçın, vanilya vs gibi. Sevdiğiniz ve baş ağrıtmayan kokuları dahi çok miktarda veya bir alana çok yoğun olacak şekilde sıkarsanız yine ufak baş ağrısı yapabiliyor.

İşin bilimsel boyutunu bilmiyorum ancak tahmin yürütebilirim. Beynimiz algı ve olguları genelde diğer olgularla birleştirerek sınıflandırır, bu da algılama ve karar almada bize hız kazandırarak avantaj sağlar. Koku alırken de kokunun tanımı ve sınıflandırması beyin için otomatik bir süreç ancak parfümler reseptörlerde sentetiklikten (kimyasal: tehlike) veya kokudaki karmaşadan dolayı şaşırmaya neden olabilir. Bu da beyin tarafından kötü bir durum olarak algılanıp baş ağrısına sebep olabilir. Tıpkı araç içindeyken gözün ve iç kulağın beyne farklı sinyaller yollamasından ötürü midemizin bulandığı gibi, koku duyularımızda da aynı durum olabilir.

Re: Parfüm neden başağrıtır?

drekoo

Re: Parfüm neden başağrıtır?

blueskies
Tahminimce kan basıncıyla ilgili. Burunda koku alan reseptörler, koku molekülleriyle karşılaştıklarında beyne bu bilgiyi iletiyorlar ve beyin damarlara büzül emri veriyor. Büzülen kılcal damarlar da kan basıncını arttırarak başağrısına neden oluyor. Evrimsel bir açıklaması olmalı bu durumun. Bazı kokularda bulunan ortamlardan uzaklaşarak hayatta kalma şansımızı arttırıyor olabiliriz.

Böyle bir açıklaması olmalı.

Ama neden herkeste bu durum yaşanmıyor, bunu açıklamıyor:)

Re: Parfüm neden başağrıtır?

Mjora
Yasaklı Kullanıcı
@elle: Daha önce hiç açık parfüm denemedim.O yüzden onlar hakkında bir fikrim yok.Ama kaliteli malzeme vesaire açısından bakarsak, nadiren kullansam da dolabımda her zaman bir tane Avon parfümü bulundururum.Bunların içinde çok azı başağrısı yapar.

Açıkçası ben  kaliteli parfümlerde silajın ve kalıcılığın güçlü olması için kullanılan maddelerin insana daha zararlı olabileceğini düşünüyorum.Genelde rengi yoğun parfümleri denemekten  biraz çekinirim.Parfüm ne kadar açık renk ve hafifse o kadar iyi diye düşünüyorum.Yıllar önce Hypnotic Poison'u yabancı bir forumda çok methedilmesi üzerine denemiştim ama kokuyu denemek var, denemek var.Çok hafif bileğime sıktım ve sıkarken de koklamamaya çalıştım çünkü ilk sıkıldığı andaki moleküller başağrısı tetikleyici olabiliyor.O zaman başımı ağrıtmamıştı ama o parfümü bir kaç fıs sıkarsam başımı ağrıtabileceğini düşünüyorum.Ona benzer , ''kesin bende başağrısı yapar bu'' diye önyargılı yaklaştığım bir parfüm daha var ''Thiery Mugler Alien''.Bu parfüm hakkında okuduklarımdan sonra böyle bir önyargı oluştu bende, bir de yoğun bir rengi var o da bir etken benim için.

Ben bu başlığı açarken AB'nin en son parfümlerde kullanılan bazı maddeleri yasakladığı haberi zihnimdeydi.O nedenle genel olarak parfümlerde kullanılan ve ''baş ağrıtır'' ya da ''alerji yapar'' diyebileceğimiz maddeler olup olmadığını merak etmiştim.Bugün ''basenotes'' sitesinde  ''alerji yapan parfümler'' ile ilgili bir başlığa denk geldim.İnsanların tepki verdikleri parfümler farklı farklı , ''şu parfüm alerji yapar'' diye genelleyebilecekleri  bir parfüm yok.

Son 5-6 aydır   biraz parfümlerle ilgilenmeye başladım.Avoncu bir teyzem var 50'li yaşlarında,hem ona katkı olsun hem de ne de olsa ucuz alayım deneyeyim diye her ay 1 ya da 2 tane avon parfümü alıyorum.Bugüne kadar migrenimi tetikleyen bir tane çıktı içlerinden (beklediğimden daha yoğun bir parfümdü ayrıca şişesi sıkma kafası dahil plastik olduğundan biraz ağır , gaz kokusuna benzer bir plastik kokusu aldım ilk sıktığımda.O koku  her sıktığımda biraz daha azalmış olsa da hiç gitmedi sanki) onu da kardeşime verdim.En son aldığım bir Avon parfümü var ''Femme''.Ben ciğerlerimi üşüttüğümden 2 hafta boyunca hastaydım , biraz iyileştim derken evde gezen nezle ya da grip mikrobu da bana sardı diye düşünüyordum.Sonra bu hapşırma ve burun akıntısının  bu yeni parfümle alakalı olabileceğini düşünmeye başladım.Bu parfüm ilk şişeyi kokladığımda başımı ağrıtabilir gibi gelmişti.Ama yoğun bir şekilde sıktığım halde başımı ağrıtmadı.Bir kaç gündür kullanmıyorum o alerjik tepkiler yok bende.Tesadüf mü bilmiyorum.Bugün içeriğinde bulunan maddeleri internette araştırdım biraz.Benzophenone 1 ve 3 , Benzyl alcohol ,Benzly benzoate.Benzophenone maddesi Amerika'da bir dernek tarafından yılın alerjeni seçilmiş.Chanel No 5'in içeriğiyle ilgili bir sitede Benzyl alcohol için bazı insanlarda  ciddi alerjik reaksiyonlara sebep olabileceği yazılmış.Benzyl Benzoate için de pek iyi şeyler yazılmamış doğrusu.Ben de elimde kutusu olan ve hiçbir şekilde bağrısı ya da alerji yapmayan diğer 2 avon parfümünün içeriğini okudum.Bu maddeler hepsi bir arada olmasa da onlarda da kullanlmış ama bu parfüm Femme  sanıyorum bu alerjen maddeler yoğun ve/veya hepsi bir arada kullanıldığı için böyle.

Bundan sonra parfümlerin içerdiği maddelere dikkat etmeye çalışacağım.Hangi maddeler bana dokunuyor acaba,bu konuda genel bir kanıya varabilecek miyim ,merak ediyorum aslında.

Re: Parfüm neden başağrıtır?

Minty

Re: Parfüm neden başağrıtır?

drekoo

Re: Parfüm neden başağrıtır?

Mjora

Re: Parfüm neden başağrıtır?

drekoo

Re: Parfüm neden başağrıtır?

jatne
Ev temizlik ürünlerinden parfüme, plastikten ilaçlara, yiyecek ve içeceklere kadar pek çok üründe bulunan beş binin üzerindeki koku verici madde, göz, burun ve boğaz tahrişinden solunum ve merkezi sinir sistemi depresyonuna, kas kasılma bozukluklarından baş ağrısı, kusma, baş dönmesi ve depresyona kadar birçok hastalığa neden oluyor.İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Rasim Küçükusta, kokuların kimyasal formüllerinin ‘ticari sır’ kapsamına girdiği için çoğunlukla ürünlerin üzerinde yer almadığını söyleyerek, uyarıyor Kokular vücudumuza solunum, ağız veya deri yoluyla girerek başta akciğerlerimiz olmak üzere deri, burun, göz ve beynimizi etkiler. Kokuların çoğu solunum sistemi için tahriş edici özelliği olan uçucu organik bileşiklerdir. Astımlı hastalarda öksürük, hırıltılı solunum ve nefes darlığına neden olur. Araştırmalar, kokuların kalp, dolaşım ve beynin elektrik aktivitesi üzerine de etkileri olduğunu ortaya koymuştur. Kokuların en çok etkilediği organ ise derimiz. Kaşıntı, kabartı, egzama bunların başlıcaları. Kokular gözlerde sulanma, kaşıntı ve kızarmalara yol açabilir.

Aşağıdaki maddelere hassasiyeti olan arkadaşlar  dikkatli olsunlar:

l Aseton:Hafif baş dönmesi, bulantı, koordinasyon bozukluğu gibi belirtilere yol açar.

l Alpha-Pinene:Sıvı sabun, kolonya, parfüm, deodorant ve ağız yıkama sularında bulunur. Deri ve gözü tahriş eder.

l Alpha-Terpineol:Parfüm, kolonya, ağartıcılar, vazelin losyonlar, saç spreyleri, sabun, tıraş losyonlarında bulunur. Baş ağrısı, solunum ve merkezi sinir sistemi depresyonu yapar.

l Benzyl acetate:Parfüm, yumuşatıcı, oda spreyleri, diş yıkama sıvıları, saç spreyinde bulunur. Deriyi gözleri ve solunum yollarını tahriş eder.

l Benzyl Alcohol:Parfüm, kolonya, sabun, oje çıkarıcı, oda spreyleri, deterjan ve deodorantlarda bulunur. Üst solunum yollarını tahriş eder.

l Benzaldehyde:Ağartıcılar, deodorant, deterjanlar, tıraş sabunu gibi ürünlerde bulunur. Bulantı, karın ağrısı, depresyon ve temas dermatiti yapabilir.

l Camphor:Parfüm, tıraş sabunu, tırnak cilaları, oda spreylerinde vardır. Buharının solunması baş dönmesi, bulantı, kas seğirmesine yol açabilir.

l Ethanol:Parfüm, saç spreyi, şampuan, diş yıkama sıvıları, çamaşır deterjanları ve ojelerde bulunur. Yorgunluk ve üst solunum yolları tahrişine neden olabilir.

l Ethyl Acetate:Tıraş losyonları, kolonya, parfüm, şampuan, tırnak boyaları, diş yıkama sıvılarında bulunur. Göz, damak ve solunum sistemi için tahriş edicidir. Uzun süre kullanıldığında deride kuruma ve çatlamalara yol açabilir.

l G-Terpinene:Kolonya, parfüm, sabun, tıraş kremi, deodorant ve oda spreylerinde bulunur. Astıma neden olur.

l Limonene:Parfüm, kolonya, dezenfektan spreyler, tıraş kremi, deodorant, tırnak boyası ve oje çıkarıcılarda bulunur. Göz ve burun boğazda tahrişlere ve deride alerjiye yol açabilir.

l Linalool:Parfüm, kolonya, sabun, şampuan, el losyonu, oje çıkarıcı, saç spreyi, tıraş sabunu ve yumuşatıcılarda bulunur. Uyku, depresyon ve solunum problemlerine neden olur.

Re: Parfüm neden başağrıtır?

Alican
Cevap olarak bu gönderi By Mjora
sadece fikir yürüterek yorum yapıyorum. sanırım burnun beyne yönlendirdiği oksijen koku ile karışarak saflığını belirli bi oranda yitiriyor ve beyin istemsizce beklediği oksijeni gelen karışım zannediyor. nitekim adaptasyondan sonra beyin belli bi süreden geçince kokuya uyum sağladığı için insanın kokusunu alması zor oluyor. bu yüzden oksijen sanılan karışım beyni olumsuz etkileyip ağrıya neden oluyor.
Roja Dove Enigma
Clive Christian No 1
Xerjoff Casamoratti 1888
İnitio Baraka